سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه مربای آلبالو و مربای گل رز+ روش درست کردن پای سیب

چگونه یک مربا آلبالو  بدون شکرک و کپک درست کنیم؟

مربای آلبالو یکی از محبوب ترین انواع مرباهاست که در وعده صبحانه بسیار مصرف میشود و حتی و در برخی شهرها با برخی غذاها خورده می شود. برای درست کردن مربای آلبالوی خوش رنگ و خوشمزه فقط کافیست دستور تهیه زیر رو دنبال کنید.

مواد لازم برای درست کردن مربای آلبالو

آلبالوی نوبری : 1 کیلو

شکر: 1 کیلو

وانیل شکری : 1 قاشق چایخوری

مربای آلبالو 

 

آموزش درست کردن مربای آلبالو

 

جدا کردن هسته آلبالو

حتما دو عدد کاسه کنار دست خود داشته باشید. در مرحله بعدی، یک کاسه کوچک برای ریختن هسته‌های آلبالو، و یک کاسه بزرگتر برای ریختن خود آلبالوها کنار دست خود قرار بدهید. در مرحله بعدی، ساقه آلبالوها را از آن‌ها جدا کنید.

 

بعد از اینکه ساقه آلبالوها را از آن‌ها جدا کردید، وقت آن می‌رسد که هسته آلبالوها را نیز جدا کنید. دانه دانه آلبالوها را داخل دستگاه هسته‌گیر قرار بدهید و هسته‌ها را جدا کنید. مطمئن بشوید که بعد از جدا کردن هسته آلبالوها، حدقال 4 فنجان آلبالو بدون هسته برای درست کردن مربا در اختیار دارید.

 

طرز تهیه مربای آلبالو

برای درست کردن مربای آلبالو باید ابتدا آلبالوها را تمیز کنید ، برگ و دم آن را بگیرید و بشویید و بعد هسته وسط آن را با دستگاه هسته گیر و یا با دست به طوری که آلبالو ها له نشوند در بیارید .

 

سپس آلبالو ها را در یک ظرف لعابی بریزید و در لابه لای آن شکر را اضافه کنید و بگذارید در یخچال به مدت 7 تا 8 ساعت بماندتا شکر به خورد آلبالو ها برود.

 

بعد از سپری شدن زمان گفته شده آلبالو ها را از یخچال خارج کنید و روی حرارت ملایم قرار دهیدتا به جوش بیایند.

 

در هنگام جوشیدن آلبالو ها کف هایی روی آنها مینشیند که باید با قاشق آنها را خارج کنید تا مربای شما شفاف و براق شود.

 

همچنین مراقب باشید تا در اثر جوشیدن شهد مربا سرازیز نشود و کاملا غلیظ شود.

 

 

مربا خوش طعم آلبالو

 

در مرحله آخر پخت مربا، وانیل را اضافه کنید و حرارت را خاموش کنید.اگر وانیل را زودتر اضافه کنید ممکن است بخاطر حرارت بالای مربا مزه تلخی بگیرد.

 

اگر هم بخواهید از شهد مربا شربت آلبالو تهیه کنید باید مقدار شکر استفاده شده را دو برابر کنید.

 

موقعی که آلبالو ها پخت آن را از شهدش جدا کنید و اجازه دهید تا شهدش بجوشد و  غلظت کافی را بدست بیاورد.

 


 

 

آشنایی با روش پخت مربای گل رز خوش عطر

مربای گل سرخ یکی از معطرترین و خوشمزه ترین انواع مرباهاست که در دنیا نظیر آن پیدا نمی شود.مربای گل سرخ یا مربای گل محمدی با استفاده از برگ گل تازه یا خشک گل محمدی تهیه میشود.

 

مواد لازم برای مربای گل

گل (محمدی، رز) : 100 گرم

شکر :200 گرم

آب لیمو :1 قاشق غذاخوری

مربا

 

طرز تهیه این مربای خوش عطر و خوش طعم

 

طرز تهیه مربای گل سرخ

گلبرگ ها را از گل جدا کنید و خوب بشویید. بعد در آبکش یا هر جای دیگری پهن کنید تا خشک شود.

 

پس از خشک شدن کامل ، مقداری از آن را در یک شیشه تمیز و خشک بریزد و کمی شکر رویش بپاشید این لایه را تکرار کنید تا شیشه پر شود.

 

بعد در شیشه را محکم ببندید و برای یک هفته در پشت پنجره مقابل نور خورشید قرار بدهید.

 

در طول این هفته مربا در اثر نور خورشید خود به خود رسیده و جا می افتد.

 

بعد از اینکه از درست شدن مربا مطمئن شدید مقدار آبلیموی گفته شده برای این حجم از گلبرگ ها داخل شیشه بریزید و شیشه را بشویید و در جای خنک نگهداری کنید.

 

 


 

 

لوازم مورد نیاز برای درست کردن پای سیب

2 عدد کاسه بزرگ

1 ماهیتابه مخصوص پختن پای

چند عدد پیمانه اندازه‌گیری

چند عدد قاشق اندازه‌گیری

یک مخلوط کن مخصوص شیرینی پزی یا یک چنگال

یک چاقو یا پوست کن

یک وردنه

یک چاقوی کره خوری

مواد اولیه برای درست کردن پای سیب

یک دوم لیتر یا 2 فنجان آرد ساده

1 قاشق چای خوری نمک

90 گرم کره

5 قاشق غذاخوری آب سرد

1 عدد تخم مرغ

کمی شیر

مواد داخل پای سیب

80 میلی لیتر یا یک سوم فنجان شکر سفید

80 میلی لیتر یا یک سوم فنجان شکر قهوه‌ای

یک چهارم قاشق چای خوری نمک

1 قاشق چای خوری پودر دارچین

یک دوم قاشق چای خوری جوز هندی

3 قاشق غذاخوری آرد

6 الی 8 عدد سیب متوسط

1 قاشق چای خوری آب لیمو

 

طرز تهیه پای سیب خانگی و خوشمزه!

در ابتدا فر را از قبل روشن کنید و درجه حرارت آن را روی 400 درجه فارنهایت یا همان 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا خوب گرم بشود. سپس یک سطح وسیع و تمیز را برای ورز دادن و پهن کردن خمیر پای سیب انتخاب کنید؛ به عنوان مثال، کانتر آشپزخانه.

 

مرحله اول طرز تهیه پای سیب

در مرحله بعدی، آرد و نمک و کره را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. با استفاده از یک دستگاه مخلوط کن مخصوص شیرینی پزی، و یا با استفاده از یک چنگال، کره را داخل آرد و نمک بریزید. این کار باعث می‌شود که گلوله‌های کوچکی در آرد درست بشوند. سپس به آرامی آب را به این ترکیب اضافه کنید.

 

سپس آنقدر این ترکیب را ورز بدهید تا یک توپ خمیری بزرگ و یکدست درست بشود. بعد این خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و دور یک قسمت آن پلاستیک بپیچید. خمیری که داخل پلاستیک پیچیدید را داخل یخچال قرار بدهید. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید هر دو قسمت خمیر را داخل یک تکه پلاستیک بپیچید و آن‌ها را برای مدت 30 دقیقه داخل یخچال قرار بدهید، بعد به سراغ مراحل بعدی بروید.

 

برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، کره را قبل از اضافه کردن به آرد، در یک جای خنک قرار بدهید.

 

مرحله دوم طرز تهیه پای سیب

روی کانتر آشپزخانه کمی آرد بپاشید و شروع کنید به پهن کردن خمیر با استفاده از یک وردنه. سعی کنید خمیر پای سیب خود را طوری پهن کنید، که اندازه آن از قطر قالبی که قرار است پای را در آن بپزید، چیزی در حدود 5 سانتی متر بیشتر باشد. بعضی از افراد ترجیح می‌دهند در ابتدا یک لایه پلاستیک روی خمیر پهن کنند و بعد آن را پهن کنند. این کار باعث می‌شود که خمیر پای سیب به وردنه نچسبد.

 

برای اینکه خمیر پای سیب به دست‌های شما نچسبد و بهتر پهن بشود، بهتر است که در هنگام درست کردن آن دست‌های خود را به کمی آرد آغشته کنید.

 

مرحله سوم طرز تهیه پای سیب

در مرحله بعدی، به آرامی خمیر پای سیب را از روی کانتر آشپزخانه بلند کنید. می‌توانید برای اینکه این کار را راحت‌تر انجام بدهید، خمیر را دور وردنه بپیچید. سپس خمیر پای سیب را داخل قالب مورد نظر خود پهن کنید. سعی کنید خیلی آرام این کار را انجام بدهید و مراقب باشید که خمیر پای سیب پاره نشود. تمام قسمت‌های خمیر را به سمت کف و دیواره قالب فشار بدهید تا خوب پهن بشود.

 

بعد قسمت‌هایی از خمیر که از قالب بیرون زده و اضافه هستند را جدا کنید. بهتر است که چیزی در حدود 0?5 سانتی‌متر از خمیر پای سیب، روی لبه قالب آن قرار بگیرد. حالا قالب را همراه با خمیر پای سیب داخل یخچال قرار بدهید.

 

طرز تهیه مواد داخل پای سیب

حالا نوبت می‌رسد به آماده کردن مواد داخل پای سیب. شما می‌توانید سیب‌ها را به تکه‌های دراز و باریک تقسیم کنید، و یا آن‌ها را به شکل مکعب‌های 0?5 سانتی‌متری ببرید. بعد از اینکه این کار را انجام دادید، تکه‌های سیب را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و آن‌ها را با شکر قهوه‌ای، شکر سفید، نمک، آب لیمو، آرد، جوز هندی، و پودر دارچین مخلوط کنید.

 

می‌توانید در پای سیب خود از 6 عدد از یک مدل سیب استفاده کنید. اما برای اینکه طعم آن بهتر بشود، می‌توانید از 2 یا 3 مدل سیب هم استفاده کنید.

 

مرحله چهارم طرز تهیه پای سیب

سپس این مخلوط را برای مدت 20 دقیقه داخل آب قرار بدهید. بعد از 20 دقیقه، سیب‌ها را به شکل جداگانه داخل یخچال بگذارید و مایعی که درست شده است را همراه با سه تکه مکعبی کره داخل مایکرویو قرار بدهید تا زمانی که حجم این مایع به یک سوم حجم قبلی کاهش پیدا کرده، و کمی غلیظ بشود. این کار باعث می‌شود که خمیر پای سیب شما خیس نشود.

 

در این مرحله باید تکه دیگر خمیر پای سیب که قبلا در یخچال قرار داده بودید را بیرون بیاورید و درست مثل قبل، آن را روی کانتر آشپزخانه که روی آن آرد پاشیدید پهن کنید.

 

مرحله پنجم طرز تهیه پای سیب

بعد از اینکه خمیر پای سیب را پهن کردید، آن را به شکل تکه‌های باریک و بلند ببرید. حالا قالب پای سیب و تکه‌های سیب را از داخل یخچال بیرون بیاورید. سپس مواد را داخل قالب پای سیب بریزید. با استفاده از پشت یک قاشق، مواد را به شکل یکدست در همه جای خمیر پای سیب پخش کنید. مواد پای سیب باید به اندازه‌ای باشد که کاملا داخل قالب مورد نظر را بپوشاند و سطح آن تقریبا تا لبه قالب برسد.

 

مرحله ششم طرز تهیه پای سیب

در مرحله بعدی، تخم مرغ‌ها را هم بزنید. سپس با استفاده از یک براش آشپزی، تخم مرغ‌های زده شده را به لبه خمیر پای سیب بمالید. حالا روی مواد را با یک لایه دیگر خمیر پای سیب بپوشانید. در این مرحله باید تکه‌های خمیر پای سیب که در مراحل قبل بریدید را، روی پای سیب قرار بدهید و قسمت‌های اضافی آن‌ها را با استفاده از یک چاقو با احتیاط جدا کنید. این مدل قرار دادن لایه رویی خمیر پای سیب باعث می‌شود که مواد داخل آن بتوانند در هنگام پخته شدن نفس بکشند.

 

مرحله هفتم طرز تهیه پای سیب

سپس سطح پای سیب را به کمی شیر یا تخم مرغ هم زده شده آغشته کنید. این کار باعث می‌شود که خمیر پای سیب شما قهوه‌ای رنگ بشود. برای اینکه مزه پای سیب بهتر بشود، می‌توانید قبل از اینکه آن را داخل فر قرار بدهید، روی لایه رویی کمی پودر دارچین و شکر بپاشید.

 

مرحله هشتم طرز تهیه پای سیب

در مرحله بعدی، پای سیب را برای مدت 15 دقیقه در فر با درجه حرارت 400 درجه فارنهایت (یا همان 200 درجه سانتی گراد) بپزید. بعد از گذشت 15 دقیقه، درجه حرارت فر را روی 375 درجه فارنهایت (یا همان 190 درجه سانتی گراد) قرار داده، و اجازه بدهید که پای سیب برای مدت 45 دقیقه دیگر خوب پخته بشود. زمانی که رنگ خمیر پای سیب به رنگ قهوه‌ای مایل به طلایی تغییر پیدا کرد، میتوانید آن را از داخل فر بیرون بیاورید. قبل از اینکه پای سیب را سرو کنید، اجازه بدهید که برای مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت در دمای اتاق کاملا خنک بشود

 

منبع: cookhow1